Die Welle i Vännäs

Eleverna i åk 9 vid Hammarskolan i Vännäs har under vårterminen 2009 sett och arbetat med filmen Die Welle i regi av Dennis Gansel.

Elever från Vännäs som sett Die Welle
Elever från Vännäs som sett Die Welle

Filmen handlar om en gymnasielärare som tar till ett okonventionellt grepp när han ska undervisa om begreppet diktatur. Han och eleverna startar själva en fascistisk rörelse. Det dröjer inte länge innan experimentet urartar och rörelsen börjar leva sitt eget liv. Historien är baserad på en sann händelse i USA 1967. I filmen är handlingen förlagd till dagens Tyskland.

Eleverna vid Hammarskolan hade innan filmvisningen diskuterat olika värdegrundsfrågor, bland annat beroende på att det på orten varit några incidenter kring nyanlända flyktingar.

Elevernas lärare Leif Åhman mötte eleverna direkt efter visningen och märkte hur engagerade och upprymda de var. Han bad dem att spontant skriva ned några rader där de sammanfattade sitt omdöme och sina tankar kring filmen.

Alla 18 elever i klassen gav filmen högsta betyg och flera skrev att ”Die Welle” var den bästa film som någonsin visats på skolbio i Vännäs. De menade att filmen var stark, realistisk och övertygande och förmedlade ett bra och viktigt budskap.

”Mina förhoppningar var stora på filmen och jag blev inte besviken. Det var bra skildrat hur läraren sakta enar eleverna och får dem att underkasta sig honom. Jag hoppas att fler filmer som denna kommer att visas i skolan”, skrev en av eleverna.

”Filmen var stark och den berörde. Det är sådant som borde visas på skolor. Filmen får en att tänka på viktiga saker som får igång diskussioner”, skrev en annan elev.

”Filmen var otroligt bra. Den visar verkligen hur mycket man kan påverka andra. Jag kommer att se filmen igen”, skrev en tredje elev.

Eleverna tror att de kommer att bära filmen med sig under lång tid framöver. De tycker att filmen på ett drabbande sätt visar hur lätt det är att skapa en fascistisk rörelse som Hitler gjorde, utan att man tänker på det. De fascineras över att majoriteten av eleverna i filmen inte förstod vad som hände när läraren drog igång sitt experiment.

Nästan alla eleverna kommenterar det dramatiska slutet, då en av de manipulerade eleverna skjuter en annan elev varefter han tar sitt eget liv. Många elever kommenterar också slutscenen som visar lärarens enorma förtvivlan över det som inträffat.

Text: Klas Viklund

Publicerad 2010-07-06   Ändrad 2010-07-06