2009 års Guldbaggenomineringar

2009 var ett oerhört starkt svenskt filmår och nu är det dags att avslöja de nominerade till Guldbaggarna. I täten ligger Flickan, I taket lyser stjärnorna och Män som hatar kvinnor med 4 nomineringar var, tätt följda av Bröllopsfotografen och Prinsessa m

Johan Glans leder Guldbaggegalan den 25 januari. Foto: Mårten Levin

En Nomineringsjury bestående av 34 ledamöter har genom en sluten omröstning röstat fram följande nomineringar till 2009 års Guldbaggar. Sammanräkningen av röstsedlarna är gjord av Pia Strandberg, Sara Marczak samt Guldbaggejuryns sekreterare Pia Lejbro. Nomineringarna står i bokstavsordning.

Bästa film

I taket lyser stjärnorna
Producent: Anders Landström
Ett starkt ungdomsdrama om något av det svåraste man kan råka ut för i tonåren – en dödligt sjuk förälder. I taket lyser stjärnorna är baserad på den hyllade ungdomsromanen med samma namn av Johanna Thydell som vann Augustpriset för bästa barn- och ungdomsbok 2003.

Män som hatar kvinnor
Producent: Søren Stærmose
Första filmen i Millennium-trilogin baserad på Stieg Larssons bästsäljare som gjort succé långt utanför Sveriges gränser. Niels Arden Oplevs täta och skrämmande thriller har Noomi Rapace och Michael Nyqvist i huvudrollerna och det ryktas redan om en amerikansk nyinspelning.

Prinsessa
Producent: Sandra Harms
Teresa Fabiks hyllade och omtalade film om den överviktiga och missanpassade 18-åringen Maja som inget annat vill än att bli en lyckad skådespelerska. Hon träffar dokumentärfilmaren Erika som börjar filma Maja och hennes skådespelardrömmar.

Bästa regi

Fredrik Edfeldt
för Flickan
Fredrik Edfeldt långfilmsdebuterar med dramat Flickan om den unga huvudpersonen som lämnas ensam i ett hus på landet när hennes familj åker till Afrika, och fastern som ska passa henne drar med en karl. Edfeldt har tidigare regisserat kortfilmerna Hembesök, Barnsäng, Innesluten och Vanya vet. Flickan är produktionsbolaget Acne Films första långfilm.

Teresa Fabik
för Prinsessa
Teresa Fabik långfilmsdebuterade med Guldbaggebelönade dramat Hip Hip Hora! men får nu sin första nominering i regiklassen för Prinsessa. Hon har tidigare regisserat kortfilmerna Som andra och En sista vals.

Lisa Siwe
för I taket lyser stjärnorna
Lisa Siwe långfilmsdebuterade med I taket lyser stjärnorna men har innan det en gedigen bakgrund som kortfilmsregissör och inom tv. Innan hon tog steget till vita duken regisserade hon kortfilmerna Daydreams, Födelsedagar och andra katastrofer och Länge leve Lennart samt tv-produktionerna Orka! Orka! och Brandvägg baserad på Henning Mankells roman.

Bästa kvinnliga huvudroll

Malin Crépin
för rollen som Eva i I skuggan av värmen
Malin Crépin får sin första Guldbaggenominering för rollen som Eva i filmatiseringen av Lotta Thells roman. Crépin har tidigare medverkat ibland annat Miffo, Lasermannen, Upp till kamp, spelat för Lars Norén och tilldelats priset Rising Star under Stockholms filmfestival 2008.

Stina Ekblad
för rollen som May Fjellgren i Det enda rationella
Stina Ekblad vann 1986 en dubbel Guldbagge för sina rollprestationer i Mai Zetterlings Amorosa och Bo Widerbergs Ormens väg på Hälleberget. 1995 nominerades hon till baggen för bästa kvinnliga huvudroll för sin medverkan i Susanne Biers Pensionat Oskar.

Noomi Rapace
för rollen som Lisbeth Salander i Män som hatar kvinnor
Noomi Rapace debuterade redan 1988 i Korpens skugga och har sedan medverkat filmer som Sanning eller konsekvens, Capricciosa och Daisy Diamond innan genombrottet som datahackern Lisbeth Salander i Milleniumtrilogin. Nu är hon nominerad till sin första Guldbagge.

Bästa manliga huvudroll

Claes Ljungmark
för rollen som Sven-Erik i Det enda rationella
Claes Ljungmark utbildade sig på scenskolan i Göteborg och debuterade i långfilmssammanhang 1981 i Tage Danielssons Sopor och Lasse Hallströms Tuppen. Sedan dess har han medverkat i både film och tv-produktioner som till exempel filmatiseringarna av Håkan Nessers böcker om kommissarie Van Veeteren och Peter Dalles Skenbart.

Olle Sarri
för rollen som Krister i Apan
Olle Sarri debuterade 1989 i den animerade Resan till Melonia. Gjorde sig sedan känd i komiska roller och sketcher som i Knesset och Heja Björn på tv. Han har spelat i flera filmer som Välkommen till festen, Tillsammans och Förortsungar. I år har han utöver sin roll i Jesper Ganslandts Apan även medverkat i komedin Äntligen midsommar!

Björn Starrin
för rollen som Robin i Bröllopsfotografen
Björn Starrin är förutom skådespelare musiker, sångare och pjäsförfattare. Han har förutom Bröllopsfotografen medverkat i Smala Sussie och Tjenare Kungen, alla regisserade av Ulf Malmros.

Bästa kvinnliga biroll

Annika Hallin
för rollen som mamma Liv i I taket lyser stjärnorna
Förutom att medverka i I taket lyser stjärnorna har Annika Hallin i år synts i både Milleniumtrilogin och i Flickan. Hon har spelat i långfilmer som Patrik 1,5 och filmerna om Arn men även i omtalade tv-produktioner som Soldater i månsken, Graven och De halvt dolda.

Anki Lidén
för rollen som mormor Ingrid i I taket lyser stjärnorna
Anki Lidén debuterade 1976 i filmen Polare och har sedan dess bland annat medverkat i Lasse Hallströms Jag är med barn och Mitt liv som hund och Staffan Hildebrands Ingen kan älska som vi. Under 2009 har hon förutom i I taket lyser stjärnorna synts på biograferna i Det enda rationella och Oskar, Oskar.

Tova Magnusson
för rollen som Anna i Flickan
Tova Magnusson nominerades till en Guldbagge redan 1992 för sin roll i thrillern Svart Lucia. Som skådespelerska har hon medverkat i både långfilmer och tv som Puder, Keillers Park, Norrmalmstorg och Medicinmannen. Hon har även regisserat långfilmen Fröken Sverige 2004 och tv-produktionen Gynekologen i Askim.

Bästa manliga biroll

Kjell Bergqvist
för rollen som Jonny i Bröllopsfotografen
Kjell Bergqvist belönades med en Guldbagge för bästa manliga huvudroll i Ulf Malmros Den bästa sommaren och nominerades till samma bagge för sin roll i Leva livet 2001. Bergqvist och Malmros har samarbetet i många film- och tv-produktioner, däribland Ha ett underbart liv, Rapport till himlen, Silvermannen, Smala Sussie, Tjenare Kungen och Bröllopsfotografen.

Joel Kinnaman
för rollen som Frank Wagner i Johan Falk - Gruppen för särskilda insatser
Joel Kinnaman långfilmsdebuterade i Den osynlige 2002 och har sedan medverkat i filmer som Hannah med H, Tjenare Kungen, Storm, Johan Falk-filmerna och I skuggan av värmen mot Malin Crépin. Snart syns han på biograferna i och med huvudrollen i Snabba Cash. Detta är hans första Guldbaggenominering.

Sven-Bertil Taube
för rollen som Henrik Vanger i Män som hatar kvinnor
Sven-Bertil Taube var med i Sjösalavår tillsammans med sin far Evert Taube 1949 och utbildade sig på Dramatens elevskola mellan 1959-1962. Han belönades med en Guldbagge för bästa manliga huvudroll för sin roll i Richard Hoberts Händerna 1995 och nominerades igen 1997 för Jerusalem.

Bästa manuskript

Karin Arrhenius
för manuskriptet till Flickan
Karin Arrhenius gick ut Dramatiska Institutets manusutbildning 2004 och har sedan dess skrivit några mycket tongivande svenska filmer som Ett öga rött och i år I skuggan av värmen och Flickan.

Teresa Fabik
för manuskriptet till Prinsessa
Teresa Fabik är både regissör och manusförfattare och är i år nominerad i båda klasserna för sin andra långfilm Prinsessa. Hon har tidigare skrivit manus till den egna regidebuten Hip Hip Hora! och kortfilmerna Som andra och En sista vals.

Ulf Malmros
för manuskriptet till Bröllopsfotografen
Ulf Malmros belönades med en Guldbagge i regiklassen 2005 för Tjenare Kungen och nominerades till samma pris 2002 för Bäst i Sverige. Han har både regisserat och skrivit manus till filmer som Den bästa sommaren, Smala Sussie, Tjenare Kungen och nu Bröllopsfotografen.

Bästa foto

Hoyte van Hoytema
för fotot i Flickan
Hoyte van Hoytema belönades förra Guldbaggegalan för bästa foto och George Eastman Award för sitt arbete med Låt den rätte komma in. Han har fotograferat filmer och tv-produktioner som Danslärarens återkomst, Lasermannen och Upp till kamp. Snart är han även aktuell med Kristian Petris Ond Tro

Eric Kress
för fotot i Män som hatar kvinnor
Eric Kress står bakom det suggestiva fotot i Lars von Triers tv-serie Riket och har även jobbat med Simon Stahos filmer Bang Bang Orangutang och Daisy Diamond. Han nominerades till en Guldbagge 2007 för sin insats i Arn: Tempelriddaren.

Peter Mokrosinski
för fotot i Flickan som lekte med elden
Peter Mokrosinski har tidigare vunnit två Guldbaggar för bästa foto, 1988 för Friends och 2003 för Ondskan. Han har utöver det nominerats tre gånger för Mannen på balkongen, Straydogs och Leva livet.

Nomineringsgruppen för bästa utländska film, bestående av 15 ledamöter, har genom en sluten omröstning röstat fram följande nomineringar i kategorin Bästa utländska film. Sammanräkningen av röstsedlarna är gjord av Pia Strandberg, Sara Marczak samt Guldbaggejuryns sekreterare Pia Lejbro. Nomineringarna står i bokstavsordning.

Bästa utländska film

Det vita bandet/Das weiße Band
Regi: Michael Haneke
Michael Haneke hyllade film om en by där det händer mystiska och skrämmande saker året innan första världskriget bryter ut. Den har redan vunnit Guldpalmen i Cannes och prisats som Bästa film på European Film Awards.

Still Walking
Regi: Hirokazu Kore-eda
Hirokazu Kore-das starka och stillsamma drama om en japansk familj som aldrig har kommit över den äldste sonens bortgång. Tryckt stämning och besvikelse bubblar under ytan när de vuxna barnen kommer hem till sina föräldrar under ett dygn för att minnas.

Waltz with Bashir
Regi: Ari Folman
Ari Folmans hyllade animerade dokumentär om en massaker i Libanon 1982 som redan vunnit en Golden Globe för bästa utländska film och nominerades till en Oscar i samma kategori.

En särskild nomineringsgrupp för kort- och dokumentärfilm har vid sitt sammanträde tisdagen den 15 december 2009 enats om följande nomineringar till 2009 års Guldbaggar i kategorierna Bästa kortfilm och Bästa dokumentärfilm. Nomineringarna står i bokstavsordning.

Bästa kortfilm

A Good Friend of Mr. World
av Axel Petersén
Axel Petersén debuterade 2005 med Classic Intercourse och har sedan regisserat kortfilmerna Mathias Lithner, Numerologen och Söndagsmiddag. A Good Friend of Mr. World är hans femte kortfilm och beskriver ett nätverk av män. Men vad är i görningen?

Drömmar från skogen
av Johannes Nyholm
Johannes Nyholms Dockpojken nominerades förra året till Guldbaggen för bästa kortfilm. Har han även regisserat Alla sagor har ett slut och Sagan om den lille dockpojken. Drömmar från skogen visades vid årets filmfestival i Cannes.

Skrapsår
av Gabriela Pichler
Skrapsår är Gabriela Pichlers tredje kortfilm och har redan prisats på Karlovy Vary-festivalen och Uppsala kortfilmsfestival. Nu arbetar hon på sin långfilmsdebut Äta.sova.dö.

Bästa dokumentärfilm

Drottningen och jag
av Nahid Persson Sarvestani
Nahid Persson Sarvestani vann en Guldbagge 2006 för bästa dokumentär med Prostitution bakom slöjan. Drottningen och jag öppnade Göteborgs filmfestival och har sedan dess visats över hela världen. Mötet mellan henne och Farah Diba är också den mest sedda svenska dokumentären på svenska biografer på 30 år.

Ebbe - The Movie
av Jane Magnusson och Karin af Klintberg
Jane Magnusson och Karin af Klintberg går till botten med mysteriet Ebbe Carlsson – mannen som tog över Palmeutredningen helt utan erfarenhet. Jane Magnusson skrev även manus till förra årets konstsimskomedi Allt flyter.

Videocracy
av Erik Gandini
Erik Gandinis dokumentär om den italienska kommersiella teven och Silvio Berlusconi premiärvisades på Venedigs filmfestival och var kanske årets första konstverk som kastades i ansiktet på premiärministern. Gandini nominerades för bästa dokumentär 2003 för Surplus.

Fler priser på Guldbaggegalan

Ytterligare tre Guldbaggar kommer att delas ut för särskilda insatser inom samtliga yrkeskategorier som inte belönas med särskild Guldbagge. Dessutom kommer en Hedersguldbagge att delas ut, likaså en Gullspira (för en person som gjort enastående insatser inom barnfilmen) samt Biopublikens pris.

Biopublikens pris

Biopubliken har fortfarande chans att bestämma vilken som är årets bästa svenska film. Omröstningen på www.biopublikenspris.se är i full gång där alla svenska långfilmer som visats på biograf kan nomineras fram till den 15 januari kl. 20.00. De tre filmer som fått flest röster går vidare till finalen under den direktsända Guldbaggegalan den 25 januari och avgörs genom telefonomröstning.

Guldbaggegalan går av stapeln 25 januari 2010 på Cirkus och i Stockholm och sänds live i SVT1.

Om du har några frågor, vänligen kontakta:
Presschef Jan Göransson, jan.goransson@sfi.se 08 665 11 61, 0706 03 03 62
Pressinformatör Martin Frostberg martin.frostberg@sfi.se 08 665 12 12, 0703 48 93 33

Om du har frågor angående SVT:s sändning, vänligen kontakta
Programmarknadsförare, BrittMarie Gustafsson, brittmarie.gustafsson@svt.se, 08 - 784 78 11, 070 209 65 02

Publicerad 2010-01-07   Ändrad 2010-01-08