När filmgalan var ny

Själva den filmpolitiska poängen och den mest betydelsefulla nyheten med 1963 års filmreform var att en kolossal massa pengar varje år delades ut till svenska kvalitetsfilmer. Det var med sådana resurser den nya svenska filmkonsten skulle byggas upp.

Utdelning av Guldbaggar 1965

1965 tilldelades Leif Furhammar en Guldbagge för "särskilda insatser i Svenska film". Här syns han vid prisutdelningen i sällskap av Jarl Kulle, Eva Dahlbeck, Olof Palme och Arne Sucksdorff. Foto: Svenska Filminstitutets bildarkiv. 

Sveriges Oscarsgala

Guldbaggarna och filmbalen representerade mer flärdfulla och spektakulära aspekter på filmvärlden. Det var något för nöjessidorna att göra häftiga bilduppslag på. Det var festklädsel, champagne och vackra människor. Det var filmstjärneglitter och kändisvimmel. Det var Sveriges egen Oscarsgala, men det var framför allt hela den svenska filmbranschens glada firmafest.

På den tiden var det samma jury som fattade beslut om både kvalitetspremierna och Guldbaggarna. Själva baggen var - och är fortfarande - en färggrann metallskulptur utformad av konstnären Karl Axel Pehrson. Det anses trendmässigt korrekt att kalla den ful, i själva verket är den oerhört vacker. "Guldbaggen: komisk, tragisk, bisarr, praktfull – som filmens kontrastrika värld. Dess skimrande flykt – den löpande filmremsan." Den texten är ingraverad under bakkroppen på varje bagge. Alla baggar liknar varandra och är ändå helt olika och unika små konstverk.

Från början fanns bara tre Guldbaggekategorier: priserna för årets bästa regi samt för årets bästa kvinnliga och bästa manliga skådespelarprestation. De första guldbaggarna delades ut vid filmbalspremiären på sensommaren 1964 och gick till följande tre förtjänta personer: till Ingmar Bergman för bästa regi i Tystnaden, till Ingrid Thulin för hennes roll i samma film och till Keve Hjelm för fadersporträttet som han gjorde i Kvarteret Korpen. Den gången hölls balen i Grand Royals vinterträdgård, men nästa år tog festen steget rakt in i Nobelklassen och förlades till Blå Hallen i Stadshuset. Det året kompletterades de tre ursprungliga utmärkelserna med ytterligare en Guldbagge, en som kunde ges till en person som i något avseende gjort särskilda insatser för den svenska filmen.

Ganska länge var priset en utsökt exklusivitet, och det var meningen att det skulle så vara. 1971 tyckte ledamöterna i juryn till och med att filmåret varit så mediokert att de avstod från att dela ut några Guldbaggar över huvud taget. Och det dröjde faktiskt femton år innan någon lyckades med konststycket att ta hem också en andra guldbagge. Det var Keve Hjelm som – något överraskande – blev specialbelönad för den omdebatterade tv-serien "God natt, jord" 1979.

Med tiden har antalet Guldbaggar som utdelas årligen blivit större och större, och idag har flera hundra personer hunnit få utmärkelsen. Åtskilliga har vunnit den två gånger, ett fåtal har lyckats samla på sig ännu fler.

Publicerad 2008-11-21   Ändrad 2010-01-07